Troens språk
Når vi snakker om temaer som berører den kristne troen kan vi fort møte ord og begrep som ellers ikke er vanlige i daglig tale. Mange av disse ordene kommer rett fra Bibelen, og er nødvendige for å beskrive de grunnleggende kristne sannhetene. Eksempler på dette kan være Gud, Kristus, Den hellige ånd, synd, frelse, dåp, nattverd, eldste, pastor osv. Dessuten er det en hel del ord og begrep som er blitt formet gjennom kirkehistorien for å kunne snakke presist om ting vi finner i Bibelen, men som ikke har egne ord der. Det kan også være ord som beskriver sider ved det kristne liv eller spørsmål vi har til Bibelen. Eksempler på dette kan være treenighet, arvesynd, barnedåp, liturgi, bekjennelsesskrift osv.
I programposten Troens språk utforsker vi noen av disse ordene og prøver å beskrive innholdet i dem. Hvis du leter etter et spesielt ord som vi har tatt opp, kan du se i listen nedenfor:
Ord | Episode | Kort definisjon |
Adiaforon | LB07 | Et adiaforon (flertall adiafora) sikter til noe som Skriften verken krever eller forbyr, men som kirken og den enkelte kristne må avgjøre selv. |
Bønn | LB04 | Bønn er påkallelse av Guds navn, der vi gjør alle ting kjent for ham |
Dåp | LB07 | Dåpen er vann sammen med Guds ord. Det er Guds løfter, og en fødsel ovenfra, gitt til en enkelt person. |
Eisegese | LB03 | Å lese «inn i» teksten. Refererer til når man begynner med et budskap og tilpasser tolkningen av en bibeltekst til budskapet. |
Eksegese | LB03 | Å lese «ut av» teksten. Refererer til når man begynner med en tekst og drar budskapet fra teksten. |
Falsk profet | LB04 | En person som hevder å tale Guds ord, men forkynner et annet budskap, f.eks. som han har funnet på selv. |
Gnostisisme | LB04 | En filosofisk retning og kristen vranglære som skiller helt mellom den fysiske verden, som anses å være ond, og den åndelige verden som anses å være god. Læren kjennetegnes videre ved at man søkte hemmelig kunnskap (gnosis). |
Kirketukt | LB02 | Når kirken fastholder et menneskes synd (sml. Matt 18:18, Joh 20:23) i den hensikt at synden skal bekjennes og bli tilgitt. |
Konsubstansiasjon | LB02 | Et forsøk på å forklare nattverden ut fra aristotelisk filosofi. |
Kyriebønn | LB01 | Bønn om Guds barmhjertighet og miskunn: «Herre (Kyrie) vær oss nådig.» (Sml. f.eks. Matt 9:27) Brukes både i gudstjenesten og det daglige liv. |
Liturgi | LB01 | Kirkens offentlige tjeneste. Brukes gjerne om en forskreven ordning for gudstjenesten. |
Luthersk | LB06 | Selv om ordet Luthersk er hentet fra reformatoren Martin Luther, sikter det ikke til en person som følger ham i et og alt. I stedet betyr ordet Luthersk, en som bekjenner seg til utleggelsen av Bibelen, slik vi finner den i De lutherske bekjennelsesskrift. |
Messias | LB02 | Betyr «den salvede». Brukes om ulike salvede personer i GT, og særlig om Jesus Kristus i NT. |
Nåde | LB04 | Guds velvilje til oss til trass for at vi ikke fortjener det. |
Profet | LB04 | En person som taler Guds ord til folket. |
Soteriologi | LB03 | Læren om frelsen. |
Synd | LB01 | Menneskets egentlige problem i møte med Gud. Refererer både til menneskets fallne tilstand (arvesynden), og til enkeltgjerninger som er syndige – dvs. enkeltsynder. |
Teofani | LB06 | Guds direkte åpenbaring av seg selv, ofte slik at naturen reagerer. Eksempel på dette kan være den brennende busken som Moses møtte, ild og storm ved Sinaifjellet og på pinsedag. |
Transsubstansiasjon | LB02 | Et forsøk på å forklare nattverden ut fra aristotelisk filosofi. Gjeldende lære i Den romersk-katolske kirke |
Siste kommentarer